New York Classical Review
Guest soloist with the Bavarian State Opera
2015 г. - Awarded the Munich Opera Festival Prize (for the role of Jammy in the Bavarian State Opera's production of Wilhelm Tell).
2013 г. - Winner of the First Global Internet Vocal Competition-Renato Bruson International Competition (Moscow)
2010 г. - Finalist of the Belvedere International Vocal Competition (Vienna)
2009 г. - Winner of the special jury prize of the Dresden International Vocal Competition - Oscar and Vera Ritter Foundation Scholarship for Young Musicians
2008 - laureate of the II International Galina Vishnevskaya Opera Singers Competition (3rd prize; Moscow)
Music education
В 2003 г. окончила Курганский муз. колледж им. Д. Д. Шостаковича по специальности «хоровое дирижирование».
В 2008 г. закончила Санкт-Петербургскую консерваторию им. Н.А. Римского-Корсакова (класс доцента Е.К. Перласовой).
Creative Biography
In 2009, after a successful performance at the International Competition in Dresden, she was accepted into the Opera Studio of the Bavarian State Opera in Munich, and in 2011 became a soloist at the theater. She has performed the roles of the First Nymph (Rusalka by A. Dvořák), Frasquita (Carmen by J. Bizet) and Barbarina (Le nozze di Figaro by W.A. Mozart). She performed with the theater troupe at the Champs Elysees Theater in Paris, toured with concerts in Berlin and the UAE.
В 2012 г. дебютировала на Глайндборнском фестивале в «Русалке» А. Дворжака (Первая нимфа).
В 2013 г. выступала в Государственном театре Клагенфурта (Австрия) в партиях Илии («Идоменей» В.А. Моцарта) и Лейлы («Искатели жемчуга» Ж. Бизе), а также принимала участие в исполнении «Te Deum» А. Брукнера.
В цюрихском концертном зале Тонхалле исполнила партию сопрано в «Свадебке» И. Стравинского (дирижер Дэвид Цинман).
В том же году в рамках фестиваля «Под покровом музыки» в Большом зале Московской консерватории приняла участие в исполнении «Рождественской оратории» И.С. Баха (с Большим симфоническим оркестром им. П.И. Чайковского под управлением В. Федосеева).
In 2014 she made her debut in the role of Jamie in the opera Wilhelm Tell by J. Rossini (produced by the Bavarian Opera; conductor-producer Dan Ettinger, stage director Anto Romero Nuñez), performed at the opening of the Munich Opera Festival. In the same year, at the German Ruhrtriennale Festival, Eugenia made her debut with great success in the opera Matter by contemporary Dutch composer Louis Andriessen, performing the role of Nun Hadewijch; in 2016 she performed in the same role at New York's Park Avenue Armory Center for the Arts (USA). At the Estonian National Opera, she first performed the title role in N. Rimsky-Korsakov's The Snow Maiden.
В 2015 г. впервые выступила в римской Национальной академии Санта Чечилия в «Свадебке» И. Стравинского (дирижер Пабло Эрас-Касадо).
В 2016 г. спела партию Графини Альмавивы в опере «Свадьба Фигаро» В.А. Моцарта на музыкальном фестивале Ofelia Live в Копенгагене (Дания) и в Опере Мальме (Швеция; дирижер-постановщик Эван Роджистер, режиссер-постановщик Петер Штайн).
Engagements for 2017 include: Gemmi ("Wilhelm Tell") at the Bavarian State Opera and Countess Almaviva ("Le nozze di Figaro") at the Estonian National Opera.
In November 2020 there was a performance on the stage of the Philharmonia-2, S. V. Rachmaninoff Concert Hall, and on the stage of the Tchaikovsky Concert Hall. Evgeniya performed fragments of R. Strauss' opera "The Cavalier of the Rose" together with the Svetlanov GASO orchestra. Conductor - Vladimir Jurowski
За прошедший сезон Евгения Сотникова множество раз блистала на самых значимых европейских сценах. Среди ангажементов: партия Иветты в опере «Пассажирка» М. Вайнберга на сцене Баварской государственной оперы, выступление в Большом новогоднем концерте в Немецкой опере на Рейне, дебют в партии Европы в опере «Любовь Данаи» Р. Штрауса на сцене Баварской государственной оперы и исполнение «Реквием» Моцарта в Мюнхенской церкви Святого Максимиллиана.
Совместная деятельность
She has collaborated with conductors such as Vladimir Fedoseyev, Kirill Petrenko, Andris Nelsons, Kent Nagano, Asher Fish, Paolo Carignani, Fabio Luisi, Konstantinos Karidis, Theodor Kurtenzis, Dan Etinger, Tomasz Hanus, Jakub Hrucha, Eugene Kohn, David Zinman, Sergei Violin, Peter Rundel; and directors such as Arpad Schilling, Anto Romero Núñez, Martin Kuschey, Heiner Goebbels, Richard Brunel and Peter Stein.
Оперные партии
Алеха («Из дома мертвых», Л. Яначек)
Виолетта («Травиата», Дж. Верди)
Графиня («Свадьба Фигаро», В.А. Моцарт)
Деспина («Так поступают все женщины», В.А. Моцарт)
Джемми («Вильгельм Телль», Д. Россини)
Джульетта («Капулетти и Монтекки», В. Беллини)
Европа («Любовь Данаи», Р. Штраус
Иветт («Пассажирка» М. Вайнберг)
Илия («Идоменей», В.А. Моцарт)
Иоланта («Иоланта», П.И. Чайковский)
Лауретта («Джанни Скикки», Дж. Пуччини)
Лейла («Искатели жемчуга», Ж. Бизе)
Марфа («Царская невеста», Н. Римский-Корсаков)
Нанетта («Фальстаф», Дж. Верди)
Оскар («Бал-маскарад», Дж. Верди)
Памина («Волшебная флейта», В.А. Моцарт)
Первая нимфа («Русалка», А. Дворжак)
Пятая девушка-прислужница («Электра», И. Штраус)
Сестра Констанс («Диалоги кармелиток», Ф. Пуленк)
Снегурочка («Снегурочка», Н.А. Римский-Корсаков)
Софи («Кавалер розы», Р. Штраус)
Татьяна («Евгений Онегин», П.И. Чайковский)
Хадевейг («Материя», Л. Андриссен)
Концертно-симфонический репертуар
А. Брукнер «Месса d-moll»
А. Брукнер «Te Deum»
А. Дворжак «Stabat mater»
В.А. Моцарт «Большая месса до минор»
В.А. Моцарт «Коронационная месса»
В.А. Моцарт «Реквием»
В.А. Моцарт Месса «Vesperae solennes de confessore»
В.А. Моцарт Мотет «Exsultate, jubilate»
Д.Б. Перголези «Stabat Mater»
И.С. Бах «Рождественская оратория» (I и VI части)
Й. Гайдн «Theresa Mass»
Л. Бетховен 9 симфония
С.В. Рахманинов «Колокола»
С.В. Рахманинов Романсы